FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

17. marts 2013

PROGNOSE FOR TRANEVÅREN 2013 / PROGNOSIS CRANES AT PULKEN 2013





Så er vi fremme ved den 16. marts. Idag for et år siden var her 300 traner og den første ladning byg kørtes ud på matningsfältet. Da var det lunt og Kristianstadslettens bønder havde sået allerede under den første martsuge. I år er situationen noget anderledes. Jeg kigger ud på Pulken, som stadig er dækket af sne og is. Det ser ikke ud til, at der kommer til at stå 300 traner derude i aften.
I år har jeg blot noteret op til 11 traner og jeg har kun konstateret traneovernatning ved ét tilfælde (dog var jeg ikke ved Pulken om aftenen den 7.-8. og 13. marts). Idag var to traner kortvarigt på foderpladsen i Pulken, sikkert et ynglepar fra Egeside, som ville se om der mon vankede noget. Det gjorde der naturligvis ikke.

Det kold vejr stimulerer ikke tidligt tranetræk, iøvrigt er vinden i øst, hvilket er dårligt vejr for Pulken. Her skal vi helst have vestlig vind som dels giver varme, dels presser tranetrækket ud mod østkysten. At det er så koldt gør, at tranesæsonen i år kan komme til at blive meget koncentreret. Sidste år var sæsonen lang - ca 16. marts - 15. april. Kulminationen indtraf den 26. marts, hvor ca 6900 traner rastede. Man kunne ellers have troet, at sidste års mere udtrukne sæson ville gøre, at sæsonens højeste tælling ville være markant lavere end de 7200, som blev sæsonmaximum i 2011, men det blev ikke tilfældet.

Nu er der jo ingen som rigtig ved hvor mange traner der passerer igennem Pulken i løbet af et forår, men at det bliver flere og flere, kan der vist ikke herske tvivl om. Måske kan mængden af korn, som bliver kørt ud give et fingerpeg. I 2012 blev der så vidt jeg husker kørt 30 ton ud, mod ca 17 ton i 2011. Selvom dette nok ikke kan omregnes til, at der passerede dobbelt gange så mange traner i 2012 som i 2011 kan det muligvis betyde, at der var en del flere fugle. Det jeg vil frem til er, at det kommer til at blive meget spændende at se hvad der vil ske i år. Sæson 2013 tegner som sagt allerede til at blive mere koncentreret. Vil det betyde, at kulminationen vil byde på en ny rekordtælling? Vi får se. 

I mellemtiden maler jeg på livet løs, jeg arbejder lige nu med en flok af traner som udfører forskellige former for adfærd. Jeg var netop blevet færdig med et billede og undervejs havde jeg skitseret på en anden komposition, en viderebearbejdning af den komposition jeg netop havde afsluttet, som jeg så skitserede videre på, på en fotokopi. Da jeg så trak stregerne op på lysbordet havde jeg pludselig et Matisse maleri på papiret, underligt, at den slags ting pludselig dukker op - jeg vil tro, at det er ting som ligger i underbevidstheden og som ikke bruges bevidst, når jeg komponerer billeder, men simpelthen indgår i underbevidsthedens lager af referencer.

Traneudsigt.
Der stadig koldt og der er værre vejr i vente. Ned til -12° C og snestorm er stillet i udsigt for den kommende uge. Det er ikke et vejr, som kommer til at udløse tranetræk. Tværtimod er det nærmest noget af en incident. Tranerne er blevet overraskede af vejret og fra Tyskland har jeg modtaget følgende melding:
"the cranes are HERE, 300 meters from the house and in the villages nearby: Nearly 5000 dropped down a week ago, seemingly very weak and exhausted and since then we tried to feed them...Others got lost in a fog-accident...and the public is very concerned about these cranes beccause never before they came down in such an ammount and never before they stayed for so many days...."
- Carsten Linde Bösinghausen, Tyskland.

Det betyder altsammen, at tranevåren i Pulken kommer relativt sent igang. Jeg har konsulteret DMI´s femtendøgnsprognose og ifølge den kommer det til at være koldt til og med den 27. marts. Derefter stiger temperaturen markant og det er sandsynligt, at det vil udløse massivt tranetræk. Mit bedste gæt er, at der vil ankomme massive mængder af traner til Pulken den 29.-31. marts. DMI angiver ingen vindretning, men særligt hvis vinden bliver vestlig, kan det komme til at dreje sig om traner i meget store antal, fordi fuglene nu er koncentreret og fordi de på det givne tidspunkt vil være vældig ivrige efter at trække.

English summary:
Cranes are now stuck in Germany due to cold weather. In the approaching week temperatures in Pulken will drop to -12°C and a blizzard is heading our way on tuesday. This should hold the cranes back on their German roosting sites. On 27. march temperatures will rise and that will probably trigger massive crane migration. I expect a massive influx of cranes at Pulken immidiatly after the rise in temperature, probably during 28-31. march. If the wind at that time turns out to be westerly, there is a good possibility that this influx will become indeed very spectacular.
Meanwhile I am preparing my exhibition, painting cranes and working on varioys compositions. The one seen below turned up as I was elaborating on a scetch which I had photocopied. I was working at the light-table, drawing up the lines and there were about 30 cranes on the sheet but when I reached this point I was surprised: A Henri Matisse composition had appeared. I am not working actively with that sort of references, but most likely it is a part of the unconcious pool of references upon which I feed. This time, though, it became so obvious, that I noticed.