FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

5. april 2013

SORTLÆRKE CLAIMER SORTKRAGE!

Der sker meget og det er på tide med en opdatering. Poesi blir det ikke denne gang, men kontant brugeroplysning: Allerede for nogle dage siden begyndte man at bemærke, at rene flokke af blisgæs passerede. I de seneste dage har omkring 1000 blisgæs så rastet på Håsløvs Ängar og idag har de haft selskab af en rødhalset gås! Den blev fundet af to danskere, som IKKE ringede til undertegnede straks, men dog fortalte om fundet til Josse, da de var nået frem til Pulken senere på dagen. Josse sendte fuglen ud, så mange fik glæde af den sjældne og smukke gæst.
Den rødhalsede fløj nordpå 16:37, evt. trækkende, men da gæs jo kan skifte mellem flere fourageringsområder i dagens løb, er det absolut værd at eftersøge den imorgen.

På Pulken har 224 sædgæs græsset idag og tranefodringen fortsætter. Tranernes antal øges blot langsomt - nu raster omkring 350 i Pulken, men jeg forventer et influx sydfra med næste vejrskifte. Det forlyder von hören sagen, at mængder af traner stadig står og venter på bedre vejr i Tyskland. Jeg ville gerne kunne referere hvor og hvor mange, men tysk effektivitet gælder åbenbart ikke for rapportering af fugle - seneste opdatering fra Rygen på kraniche.de er stadigvæk 2050 den 22/3. På den hjemmeside har Vattenriket opdateret til og med igår, så webmasteren på kraniche.de ER åbenbart levende. Hvis nogen, som læser dette, gider ta' en smut til Tyskland og tælle traner, hører jeg gerne lidt nyt fra den store fodboldnation.

Isen er langt om længe tøet bort og arter som dobbeltbekkasin, rødben og gravand har reageret prompte.  Idag gantedes 71 gravænder på Pulken og indenfor de seneste dage er rørhøg og fiskeørn ankommet. En 4K havørn og mindst én kongeørn holder osse til i området og ses dagligt.

Hver aften i den seneste tid har en mosehornugle jaget over Pulken, den store tornskade er på plads på 11. dag lige syd for p-pladsen og i de sidste to dage har en yderst vokal lille flagspætte holdt til i elletræerne langs Graften.

Og så er der set sortkrage i Pulken. Det var Poul Holm som producerede og jeg har spejdet på livet løs efter en potentiel tomt-art nr. 167, men det er endnu ikke lykkedes mig at spotte den.

Bum bum bum... hvad mere?
Jo: Høgeuglen er set i Fjällmossen også idag.

Slut på kort nyt fra Pulken 5/4 2013.


Jeg kan på tredie uge ikke finde min svenske mobiltelefon og får ingen birdcalls. Derfor missede jeg rødhalset gås idag. DERFOR: HVIS DU SER NOGET SPÆNDENDE: RING TIL MIG PÅ +45 31 69 47 26 - så ringer jeg nok osse til dig, når jeg finder et hit.