FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

19. marts 2015

2090 TRANER PÅ PULKEN




Landende traner, Pulken 19/3 2015. Akvarel.

Talt fra haven står der lige nu, kl. 17:30, den 19/3 2015, 1870 traner på Pulken. Jeg har havedøren åben, og lyden af deres råb fylder huset.
Det har ellers været triste dage, hvor østenvinden har drevet mig til København. Der har jeg, selv sagt også en del at passe.
Når man gennem tre måneder har slidt med at forberede udstilling, researchet på traneadfærd, som den opleves i Pulken, og har malet, konkluderet og forberedt sig til årets ornitologiske højdepunkt - skabt en ny hjemmeside om traneadfærd, trykt koldnålsraderinger, stregætsninger og træsnit af traner, traner, traner, så bliver man ikke glad, når man på vej til skole med Solveig og ingeborg, og med Vigulf, som straks efter skal afleveres i vuggestuen, siddende i barnevognen, pludselig bliver overhalet på cykel af vores ven Christian - og: "Hvordan går det med tranerne?", råber han, og "Det går skidt - det er et dårligt tegn, at se mig i København på denne årstid", svarer jeg - og i det samme trækker 20 traner nordøstpå over Tranehavegårdsvej. "Der har du de skide traner!", råber jeg.
Det synes Solveig og Ingeborg ikke om. Sådan skal man ikke sige, og derfor løber de også ind i skolen, til kammerater og lærere. "OG VED DU HVAD MIN FAR LIGE SAGDE?". Det turde nu være alment kendt, hvad jeg sagde.

For de traner som, drevet af østenvinden, trækker over Sjælland, ser vi tidligst i Pulken til september.
Det kan jeg ikke bruge til så meget, i forhold til alt mit slid.

Derfor var det en gevaldig opkvikker, at Evert i forgårs kunne melde 760 overnattende traner i Pulken.
Jeg drog et lettelsens suk, og nu er jeg her igen. Tranerne fortsætter med at flyve ind, nu er her 1950. Det ligner- og lyder som tranevår. Jeg har skilte, påskefjer og et skilt om at der kan holde 4 biler i min have. Nu glæder jeg mig til at vise alt det, jeg har malet og trykt - og først og fremmest til at komme ud imorgen tidlig og tjekke, om jeg har ordentlig fat i adfærdsformer som Vingespredning-hold, Paradeflugt og Sommerfugl.


Traner lander i Pulken 19/3 2015

Dagens højdepunkt var nok, da ca 500 traner i samlet trop fløj over haven

Dagens tælling endte på 2090 rastende traner 18:40