FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

9. april 2015

MOD VARMEGENNEMBRUD?

Jeg har sat tranefjer op i vores birkehæk. De sidder der sammen med de kulørte påskefjer vi har købt - påskefjer - det er noget man har i Sverige. Tranefjerene er sværere at få fat i; jeg sætter dem op efterhånden som jeg finder dem. Evert har talt 1400 traner midt på dagen, idag. Nu begynder man at genkende nogle af fuglene, f.eks. den halte, som sætter sig på hælene. Den er nok gammel, men fjerdragten er slidt. Det ser man ofte hos fugle, som har problemer. De har ikke haft overskud til at fælde ordentligt - er "retarderede" i fældningen.

Stor regnspove er kommet. Den synger i natten, men lod sig ikke se, selvom jeg ledte efter den idag. Stæren efterligner vagtel - hvor har den lært det? Her? Eller i vinterkvarteret?

Sydvestenvind og varme, snart venter jeg svalen. Selvom sommerfuglene for længst er vågnet, flyver de først idag. Hvor har de været, siden jeg lukkede dem ud af kældervinduet for en uge siden?

Humlebien, en dronning, flyver i haven. Søger ned i markmusens bo. Her er nok af gemmesteder.

Sådan er foråret ved at være etableret. Martsviol, vorterod, vårgæslingeblomst. Noget nyt: Guldstjerne i græsplænen!

Solveig, Ingeborg, Vigulf og Jessica er i København.


Af og til får tranerne for sig, at de skal stå på marken lige syd for huset. Måske skal de have lidt orm og rødder som supplement til deres byg-diæt? Hvad ved jeg.