FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

12. april 2015

TRANEVÅR 2015

Nord-Pulken, kl. ca 07:00 12. april 2015

Billedet ovenfor viser hvad jeg så, da jeg i morges smækkede skopet op ude ved Pulkens Utmuseum - Det er uden sminke, dog gjort firkantet. Jeg synes det siger alt om, hvor fed en naturoplevelse et forår i Vattenriket er. Idag var der blot én sølvhejre (den er her endnu i skrivende stund - fløj lige en runde og landede nede i sydøsthjørnet) - igår 9. Her er lidt over 1000 traner, 5 knarænder…

Inden åbningstid på denne den 25. udstillingsdag under tranevåren 2015, kørte jeg en lille tur, for at se lidt nyt. På Furuboda Kursgård sang en næsten selvlysende gulirisk og bagefter tog jeg en tur i skoven, nemlig ved Höge Vägen, Maltesholm. Her er en (af vore efterhånden mange!) rødtoppede fuglekonger blevet rapporteret i en periode og den var hjemme, da jeg mødte op. Den havde endda fået en kone, hvad jeg ret hurtigt fik færten af - men det blev først endelig bekræftet, da begge satte sig sammen på en bar lærkegren.

Idag er sidste dag på årets forårsudstilling, men husk, at jeg ikke forsvinder af den grund - man er velkommen til at ringe eller skrive; så laver vi en aftale. Ligesådan er naturen stadig derude, og selvom tranerne nu blot bliver færre, bliver det ikke mindre spændende; jeg synes Vattenrikets hitliste fra de seneste dage giver et meget udmærket billede af, at det forholder sig som jeg siger: Ringdrossel, sølvhejre 9 stk, rødtoppet fuglekonge minimum 8 stk, plettet mudderklire, gulirisk. Læg dertil enge med vadefugle, paukende rørdrummer samt spurve- og perleugle i skoven og urfugle i moserne.
Og så videre.

Vi ses!

Carl Christian Tofte

Igår - traner flyver ind til overnatning.

Sølvhejre - øver mig på digiscoping og bliver bedre og bedre.

Atlingand fra imorges.

Godt man osse kan male...

Sølvhejren flyver over syd-Pulken.

Nord-Pulkens bedste hjørne.

Tranerne har været på rov i udsæden. Så er de blevet skræmt væk, og nu er de ved at lande i Pulken igen.

Storken på sin yndlingsplads ved kæret. I lufte ravn.

Og flere traner. Bemærk at engene grønnes! I baggrunden fiske- og sølvhejre.